Netwerk STS 2016-2023
Visie
Vroegtijdig schoolverlaten is het resultaat van een uiteenlopende, elkaar versterkende risicofactoren en situeert zich zowel binnen de schoolse omgeving, de bredere context als bij de jongere en zijn onmiddellijke context zelf. Een adequate aanpak van vroegtijdig schoolverlaten vergt een bijkomende inspanning van alle actoren. Hierbij zijn partnership en onderlinge afstemming van het aanbod en de aanpak essentieel om de gekwalificeerde uitstroom te verhogen.
Vanuit die gedachte wordt via een provinciaal netwerk gewerkt aan een breed draagvlak en een afsprakenkader dat naderhand regionaal zijn toepassing en concrete uitwerking kan krijgen.
Doelstelling
Vanuit een bevraging van de leden van het Provinciaal netwerk STS werden een aantal verwachtingen naar het netwerk gefilterd. Verwachtingen waren voornamelijk gericht naar afstemming en samenwerking tussen de partners, het delen van ervaring en goede praktijken en komen tot een inventarisatie van het aanbod binnen de provincie en de regio’s.
Vanuit de respons op de bevraging werd impliciet vorm gegeven aan een aantal doelstellingen:
een vlottere samenwerking en doorverwijzing.
jongere in het juiste traject.
meest kwetsbare niet vergeten.
Acties
Vlottere samenwerking en doorverwijzing.
Gelijkgerichte aanpak bij definitieve uitsluiting. 'Wegen naar nieuwe kansen - Leidraad bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag'. (interprovinciale actie)
Vlaamse krachtlijnen warme overdracht. (interprovinciale actie - in ontwikkeling)
Begeleidingsaanbod vroegtijdige schoolverlaters:
Actieplan ‘afwezig op school’
Jongere in het juiste traject.
In kaart brengen van het NAFT aanbod per regio.
Aanmeldingsprocedure NAFT - Draaiboek samenwerking school – PBD – CLB – NAFT.
In kaart brengen van bestaande lokale initiatieven.
In kaart brengen van aanbod 'dagbesteding'.
in kaart brengen aanbod basisonderwijs.
Coördinatie van het project UpGrade, transitietrajecten voor leerlingen 2e en 3e graad BSO die door de school geïdentificeerd worden als potentieel vroegtijdige schoolverlaters.
Netoverstijgend lerend netwerk voor de Centra voor leerlingenbegeleiding West-Vlaanderen
Meest Kwetsbare niet vergeten.
Regionaal overleg tegen schooluitval. (ROTS)
consultfunctie voor CLB en welzijn bij vastgelopen casussen.
faciliteren van overlegtafels met als doel het ontwikkelen van een traject op maat voor de jongere.
Tandem werking met coördinator Lerende netwerken jeugdhulp:
Uitbreiding ROTS werking voor welzijnspartners.
Leerrecht garanderen voor jongeren binnen jeugdhulp.
Signaalfunctie naar dep. Opgroeien en onderwijs.