Netwerk STS 2024
De vernieuwde structuur en opdrachten van het netwerk STS
Er wordt ingezet op een versterkte en duurzame samenwerking binnen het thema schooluitval en dit op verschillende niveaus (centraal – regionaal – lokaal)
De zes provinciale netwerkcoördinatoren van "Samen tegen Schooluitval" spelen samen met de projectcoördinator; professionaliseringsmedewerker en lokale ankerfiguren een cruciale rol in het waarborgen van samenhang en samenwerking in de aanpak van vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen.
Samen zijn ze de verbindende schakel tussen verschillende regio's en niveaus en dragen bij aan het bereiken van de overkoepelende doelstellingen van het project op een consistente en effectieve manier.
Centrale stuurgroep:
Op Vlaams niveau wordt een stuurgroep opgericht die verantwoordelijk is voor het algemene beleid en de strategische besluitvorming met betrekking tot het netwerk "Samen tegen Schooluitval". De stuurgroep stelt de overkoepelende doelstellingen en prioriteiten vast en houdt toezicht op de prestaties van het netwerk op Vlaams, provinciaal en lokaal niveau.
De stuurgroep bestaat minimaal uit:
Vertegenwoordigers van de ISC.
De projectcoördinator van het Netwerk STS.
Vertegenwoordigers van de PBD’s.
Eén afgevaardigde van het Departement Onderwijs en Vorming.
Eén afgevaardigde van het Departement Werk en Sociale Economie
Eén afgevaardigde van het Departement Zorg.
Relevante onderwijspartners:
De stuurgroep kan naargelang de agendapunten andere partners dan de leden uitnodigen voor aparte Stuurgroep bijeenkomsten
Vlaamse projectcoördinator: Tesse Neri
De Vlaamse projectcoördinator staat in voor de coördinatie en beleidsontwikkeling in nauwe samenwerking met de provinciale coördinatoren.
Het ontwikkelen van gemeenschappelijke richtlijnen, protocollen en standaarden die wenselijk en uitvoerbaar zijn in alle Vlaamse provincies, BHG en alle regio’s, met respect voor zowel de Vlaamse krachtlijnen als de uiteenlopende lokale contexten. Binnen elk netwerk wordt voldoende ruimte gecreëerd om in te spelen op lokale noden en om lokale initiatieven te faciliteren binnen de bestaande lokale structuren.
In nauwe samenwerking met de professionalisering medewerker en de provinciale coördinatoren worden twee specifieke acties in het actieplan vroegtijdig schoolverlaten, uitgewerkt:
Een professionaliseringstraject ontwikkelen en aan onderwijsactoren aanbieden.
Een toolbox ontwikkelen met een beschrijving van onderbouwde praktijken met voor- en nadelen, randvoorwaarden voor implementatie en goede voorbeelden.
De Vlaamse coördinator staat in voor de dagdagelijkse aansturing,
Afstemming met het beleid op Vlaams niveau
Professionaliseringswerker: Annick Steyt
In nauwe samenwerking met de Vlaamse projectcoördinator en de Provinciale coördinatoren worden twee specifieke acties in het actieplan vroegtijdig schoolverlaten, uitgewerkt:
Een professionaliseringstraject ontwikkelen en aan onderwijsactoren aanbieden
Een toolbox ontwikkelen met een beschrijving van onderbouwde praktijken met voor- en nadelen, randvoorwaarden voor implementatie en goede voorbeelden.
Het uitwerken van de toolbox en het professionaliseringstraject zal gebeuren door de professionaliseringswerker in nauwe co-creatie met de netwerkcoördinatoren, die de inhoudelijke expertise aanleveren en de acties vormgeven in samenspraak met de PBD’s en andere onderwijsdeskundigen.
Provinciale coördinatoren
De coördinatoren die provinciaal ingezet worden werken in nauwe samenspraak met de lokale CLB’s samen met scholen, gemeenten en andere lokale partners om de doelstellingen van het netwerk te realiseren.
Het coördineren en ondersteunen van de activiteiten van het netwerk op provinciaal en lokaal niveau. Ze fungeren als centrale aanspreekpunten en bruggenbouwers tussen verschillende stakeholders.
Bruggenbouwers tussen de verschillende niveaus en stakeholders, waaronder scholen, overheden en maatschappelijke organisaties.(cfr samenwerking en stakeholder betrokkenheid)
Het ontwikkelen en implementeren van regionale strategieën.
Het faciliteren van samenwerkingsverbanden tussen scholen, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders om de schoolondersteuning te versterken.
De voortgang en effectiviteit van initiatieven en programma's monitoren en best practices delen tussen verschillende regio's.
Het coördineren van vormings- en trainingsprogramma's voor onderwijsprofessionals gericht op vroegtijdige detectie van risicosignalen en het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen.
Rapportage aan de stuurgroep en aanleveren van updates over de voortgang van initiatieven en programma's, op regelmatige basis.
Faciliteren van Professionele leergemeenschappen
De provinciale coördinatoren:
Antwerpen: Els Dupont - els.dupon@vrijclbnetwerk.be
Brussel HSG: Eva Trogh - eva.trogh@vrijclbnetwerk.be
Limburg: Nathalie Vanbergen - nathalie.vanbergen@vrijclbnetwerk.be
Oost-Vlaanderen: Oona Somers - oona.somers@vrijclbnetwerk.be
Vlaams-brabant: Bram Vanrensbergen - bram.vanrensbergen@vrijclbnetwerk.be
West-Vlaanderen: Annick Steyt - annick.steyt@vrijclbnetwerk.be
Lokale professionele leergemeenschappen (PLG)
Om binnen elke provincie en BHG het overzicht te bewaren van de werking, initiatieven en programma’s van de netwerkcoördinatoren StS, wordt het organiseren van professionele leergemeenschappen (PLG) op provinciaal niveau en op niveau van BHG mogelijk gemaakt en gestimuleerd.
Hierin worden de ankerfiguren van de lokale CLB’s betrokken.
De PLG wordt gefaciliteerd door de regionale netwerkcoördinator. Ze zorgen voor de implementatie van beleid, verzamelen gegevens en rapporteren op Vlaams niveau.
CLB’s, scholen en gemeenten blijven verantwoordelijk voor het identificeren van leerlingen met risico op schooluitval en het bieden van gepaste ondersteuning.
De ankerfiguren schooluitval-onderwijsloopbaanbegeleiding
Om een sterke lokale en duurzame verankering te realiseren, duidt ieder CLB een aanwijsbaar aanspreekpunt schooluitval/OLB aan . Deze ankerfiguur zorgt hierbij voor het concreet doorvertalen van de acties die vanuit het project Samen tegen Schooluitval worden ondernomen en het implementeren van de toolkit in nauwe samenwerking met de medewerkers van het eigen centrum en schoolteams.
Opdrachten:
De werking rond schooluitval binnen het eigen CLB faciliteren.
De acties, materialen, inspirerende praktijken en inzichten van het Netwerk STS concreet naar de praktijk vertalen.
De toolbox in nauwe samenwerking met de medewerkers van het eigen centrum en de verbonden schoolteams implementeren in de werking van het eigen CLB en in het beleid rond leerlingenbegeleiding van de scholen waarmee het eigen CLB samenwerkingsafspraken heeft.
Deelnemen aan de regionale professionele leergemeenschappen.