Leerwegtrajecten zijn trajecten voor jongeren in de 2de graad en in de 3de graad arbeidsmarktgerichte (BSO) en dubbele finaliteit (TSO en KSO) die door de school geïdentificeerd worden als potentiële vroegtijdige schoolverlaters.
Hiermee wordt gemikt op jongeren die schoolmoe zijn en die het mogelijk moeilijk zullen hebben om hun schoolloopbaan succesvol af te ronden.
De jongere is bij aanvang van het begeleidingstraject:
ingeschreven als regelmatige leerling in een secundaire school in Vlaanderen of in een Nederlandstalige school in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en wordt beschouwd als een voltijdse leerling,
niet in het bezit van een diploma secundair onderwijs, een studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de 3de graad van het beroepssecundair onderwijs, een diploma secundair onderwijs OK3 (onderwijskwalificatie niveau 3) of een diploma secundair onderwijs OK4 (onderwijskwalificatie niveau 4).
ingeschreven in de 2e of 3e graad arbeidsmarktfinaliteit (BSO) of dubbele finaliteit (TSO of KSO), of in de 1ste graad B-stroom. minstens 15 jaar zijn; in afwijking hierop kan een leerling die in de 2e graad arbeidsmarktfinaliteit of dubbele finaliteit zit, ook al deelnemen vanaf de leeftijd van 14 jaar.
door de school geïdentificeerd als potentieel vroegtijdig schoolverlater of waarbij de school een vermoeden heeft dat de overstap naar een vervolgopleiding moeizaam zal verlopen.
Een leerwegtraject heeft steeds tot doel om jongeren aan te moedigen om hun onderwijskwalificatie succesvol af te ronden door hen perspectieven te bieden binnen het secundair onderwijs of een vervolgopleiding.
De leerweg-coach neemt de (onderwijs)loopbaanbegeleiding op en begeleidt de jongeren naar:
een beter passend traject binnen het secundair onderwijs;
een vervolgopleiding in het hoger onderwijs, het volwassenenonderwijs of bij een andere opleidingsaanbieder;
De begeleiding wordt op maat van elke individuele jongere uitgewerkt.
Identificatie potentieel vroegtijdige schoolverlater door de school.
Perspectiefgesprek met de jongere over deze identificatie door de school of het CLB.
Trajectbepaling door de transitiecoach.
Trajectbegeleiding door de transitiecoach.
Nazorg door de transitiecoach.
De aanmelding gebeurt conform het decreet leerlingenbegeleiding door de CLB medewerker, nadat school/CLB fase 1 en 2 van het project doorlopen hebben.
Het betreft een digitale aanmelding via deze website.